4 & 5 november: richting Port Elisabeth

5 november 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Twee reisdagen voor de boeg. Ongeveer 1000 km te gaan. Staan weer om 05.30 op en zitten weer vroeg in de bus. Het einddoel is Port Elisabeth maar we maken onderweg een slaapstop in De buurt van East London.

Het gaat een beetje saai worden maar de natuur onderweg is weer ongelooflijk mooi. De busrit is daarom ook best te doen. Maken regelmatig een stop. Aan het einde van de reisdag hebben we de tassen in de bus in een stalling achtergelaten en zijn met de rugzak een pickup ingestapt die ons door een ruig gebied 15 km verder dropt bij onze Slaapplek.
Toen ik mijn huisje zag voor de nacht moest ik ff slikken......Muf, visite van diverse insecten. Tja....Totdat ik aan de andere kant de (soort) tuindeur openmaakte....WOW, een uitzicht op de Indische oceaan, we zitten pal aan het strand. Beestjes vergeten....
Een groot pluspunt: er was een leuk barretje waar we met een paar medereizigers zijn ingedoken, mojhito erbij, muziekje en kei gezellige avond gehad. ( we trekken veel op met een stelletje van 28 uit Ettenleur en met een een stel van in de 50 uit de buurt van Hardenberg). Verder zijn er ook nog twee leuke stellen uit Eindhoven maar die duiken wat vroeger het bed in). De rest van de groep is ook aardig maar daar hebben we een mindere klik mee. Tegen 24.00 uur lichtelijk aangeschoten het bed ingedoken en niets gemerkt van de beestjes...

Om 05.30 weer eruit, strandwandeling, ontbijt en weer de pickup in terug naar de bus. Ons einddoel vandaag is dus Port Elisabeth. Deze rit gaat helemaal langs de kust: de Oostkaap. Rond 16.00 zijn we op plaats van bestemming, spullen in t hotel afgeleverd en met een locale gids gaan we naar een Township, lopen daar wat rond en maken kennis met de bewoners. Zeer schrijnend, ik weet dat men hier niets beter is gewend maar dit hakt er toch in. Maar ondanks de ellende en de armoede zijn de mensen hartstikke gelukkig en oprecht vrolijk. We doen gek en we gaan gezellig in een lokaal tentje eten. Soort gospelkoor erbij, rastamannen die marimba spelen. We dansen en we zingen mee en maken veel nieuwe vrienden.....Topavondje.

Ik ben halverwege de reis, pittig, vermoeiend en totaly Niet Luxe maar ik kom op plekken die zo ongelooflijk mooi zijn dat bij het zien ervan je meteen een boost energie krijgt. Het is een kadootje om dit te mogen beleven.....en iedere seconde is een feestje.